În urma discuțiilor avute cu reprezentanți ai băncilor comerciale, în legătură cu implementarea schemei SEPA Debit Direct, s-a ajuns la concluzia că implementarea de către TRANSFOND a schemei SEPA DD împreună cu un serviciu de gestionare centralizată a mandatelor de debitare directă (cel puțin a celor interbancare) ar aduce o îmbunătățire în modul de procesare.
S-a considerat că în acest mod va spori încrederea consumatorilor/ clienți bancari în Debitul Direct și ca atare, introducerea noii scheme ar face mai atractiv acest serviciu de plată.
Propunerea TRANSFOND, prezentată ARB și însușită de asociație, include toate funcționalitățile necesare actorilor implicați:
- implementarea celor 2 scheme SEPA Debit Direct (pentru clienți persoane fizice și B2B – pentru clienți persoane juridice), împreună cu toate fluxurile de business prevăzute de Consiliul European al Plăţilor (European Payment Council);
- o facilitate de generare de mandate conform standardului agreat la nivel național (SDD-compliant);
- un sistem de procesare automată a mandatelor acoperind ambele fluxuri de emitere, în funcție de preferința consumatorului:
- Fluxul de mandate cu emitere la bancă (Debtor Mandate Flow - modelul actual folosit în România, în care debitorul semnează mandatul de debitare directă și îl transmite băncii sale care, la rândul său, îl transmite, prin intermediul TRANSFOND, băncii creditorului și apoi creditorului);
- Fluxul de mandate cu emitere la creditor (Creditor Mandate Flow - decris în SEPA Rulebooks, în care debitorul semnează mandatul de debitare directă și îl remite creditorului care, îl transmite, prin intermediul băncii sale, la TRANSFOND pentru administrare în cadrul Registrului Unic de Mandate (RUM).
- Registrul Unic al Mandatelor (RUM) – o bază de date centralizată care să gestioneze toate mandatele SDD emise de clienți ai băncilor din România. Această bază de date nu va putea fi accesată decât de băncile care au accesat una din schemele de debitare directă (DD);
- validarea instrucțiunilor de DD recepționate în sistemul SENT, cu informațiile înregistrate în baza de date centralizată (validarea instrucțiunilor pe baza mandatelor emise), astfel încât să se asigure că numai instrucțiunile de debitare directă pentru care există un mandat valid înregistrat în Registrul Unic de Mandate pot fi transmise și decontate.
Avantajul principal pentru consumatorul de servicii financiare este, în ambele cazuri, acela că debitorul nu trebuie să semneze și să transmită mandatul decât o singură dată, însoțit și de facilitatea transmiterii automate a datelor de mandat celorlalte părți interesate (fără ca debitorul să fie obligat să se prezinte și la creditor și la banca sa).
În plus, schema de plată SEPA Debit Direct, deși mai complexă din punct de vedere al structurii și numărului de mesaje, asigură în mai mare măsură, pentru bănci, baza pentru procesarea și reconcilierea automată (STP), atât a mesajelor de plată, cât și, în special, a mesajelor de rezolvare a excepțiilor.
Implementarea schemei de plată SEPA DEBIT DIRECT și a Registrului Unic al Mandatelor - RUM pentru plăți în monedă națională a fost finalizată și lansată în luna aprilie 2016.